Geschillen in zowel de pleziervaart als ook de beroepsvaart komen helaas regelmatig voor.
Wanneer partijen door overleg niet tot een overeenkomst kunnen komen kan er afgesproken worden het geschil aan arbitrage te onderwerpen.
De arbiter moet door beide partijen geaccepteerd zijn en er dient vastgelegd te worden of de conclusies van de arbiter binden zijn of dat er nog een mogelijkheid is het geschil juridisch te toetsen.
In vele gevallen zal er tijdens deze juridische toets een deskundige worden gevraagd een rapportage te maken welke meespeelt in de uitspraak.
Het voordeel van arbitrage boven de juridische toetsing is dat het geschil door een deskundige wordt bestudeerd. De gang naar de rechtbank kan voorkomen worden, en daarmee ook de kosten van een advocaat.
Verder is arbitrage in vele gevallen sneller, informeler, niet openbaar en er zal in begrijpelijke taal gerapporteerd worden.
Binnen MexproM is Bart Mornout in het bezit van het ADR-certificaat Arbitrator en hierdoor bevoegd om de rol van arbiter in de maritieme sector te vervullen.
De 30+ jaren ervaring van Bart in de maritieme sector, als ook zijn betrokkenheid en ervaring in de pleziervaart, resulteren in de technische kennis en deskundigheid die vereist is voor de rol van arbiter.
naast deskundigheid waarborgt de ADR-certificering ook de vereiste integriteit en objectiviteit die nodig is bij de uitoefening deze functie.
MexproM komt graag met u in contact over de mogelijkheden die wij hebben om als arbitrerende partij op te treden. De kosten voor arbitrage zijn niet op voorhand te geven en zullen voor ieder geschil anders zijn. Een opdracht kan na bestudering van het geschil aangeboden worden voor een vast prijs, of met een uurtarief op nacalculatie basis en zal verrekend worden met de partij(en) genoemd in de opdrachtovereenkomst.